Cheon Seong Gyeong2. kapittel – Kjærlighet i praksis
Seksjon 4. Ekteskapelig kjærlighet
4.2. Ekteskapelig kjærlighet blir ufullkommen hvis vi deler den med andre
Side 5
Du trodde du skulle få det bare fint etter å ha møtt din ektemann, men det kommer dårlige tider også. Du må ikke ønske å bare ha det hyggelig. Ville det være bra hvis solen skinte sine brennende hete stråler ned på oss kontinuerlig tjuefire timer i døgnet? Det må også være natt. Er det ikke en regel at hvis noe er høyt oppe, må det komme ned? (30-141, 21.3.1970)
I en lykkelig familie vil mannen når han kommer hjem, snakke med sin kone om alt som skjedde mens han var ute. Slik oppdager de nye ting de må komme i gang med. I en lykkelig familie samarbeider man og tar for seg ting sammen.
Når foreldrene gjør det, vil også barna samarbeide og følge fars og mors eksempel. Barna vil ønske at også de en dag kan skape en slik familie. (29-113, 25.2.1970)
I et ektepar som elsker hverandre, må ikke den ene part trekke forhastede slutninger om hvordan ansiktet til den annen part ser ut. Hvis din partners ansikt hadde samme uttrykk hele tiden, ville du fort bli lei av det. Ser du på ansiktet til din partner når du er glad til sinns, vil det se lykkelig ut. Når du ser på din partner med et kjærlig hjerte, vil han eller hun se vakker ut. Du må alltid oppleve din partners ansikt som noe nytt, akkurat som vann som renner nedover, viser seg fra en ny side hver gang det kommer til en ny sving. (Velsignede familier - 887)
Menneskets skjønnhet dreier seg ikke bare om ansiktet. Vi kan se og oppleve den fra alle retninger. Skjønnhet er noe tredimensjonalt, som en sfære. Enten vi ser ovenfra, fra siden eller fra hvilken som helst retning, har et menneske sin egen fullkomne skjønnhet.
Derfor må du ikke tankeløst kommentere din kones ansikt. Mange vakre kvinner er fattige, men kvinner med en høy moralsk standard eller som har hell og lykke med seg, skiller seg ut. Vi ser tilfeller der en kvinne med et vakkert ansikt mister sin skjønnhet etter to eller tre barn. Derfor kan vi si at kvinner som beholder sin skjønnhet etter å ha født barn, er vakre. ( Guds vilje og verden - 543)