I dag er det to motstridende forståelser av hva kjærlighet er. De som sterkest forsvarer ekteskapsidealet, sier at kjærlighet i høyeste grad er en oppgave avhengig av vilje.
Under alt dette ligger viljen til å bevare forholdet. For i vår tid hvor plikten til å bli værende i et samliv ikke lenger har samme betydning som tidligere, er det i stor grad viljen det står på. Hvis begge vil forholdet nok, og er villig, til å dyrke og verne om det, da får man det til. — Fra Frode Thuens svar på et leserbrev i A-magasinet (side 55), bilag til Aftenposten, morgenutgaven, fredag 3. april 2009. Thuen er professor i psykologi ved Høgskolen i Bergen.
Andre mener at kjærlighet er en følelse, og at kjærlighet må være fri.
Flere enn meg har nådd et metningspunkt når det gjelder å tåle realityserienes uforpliktende dyneløfting og de tabloide mediers reportasjer om kjendisers intense og sanselige forhold som tar slutt etter to uker. Egentlig er vi vitner til hasardiøse forsøk på erotisering av livet og en snikseksualisering av kulturen hvor det er blitt en menneskerett å kjenne heftighet, lidenskap og begeistring hele tiden. Og hvis vi ikke gjør det, er det enten den andre det er noe galt med eller den seksuelle magien som er blitt borte. Ja, hvis det er grønnere på den andre siden av gjerdet, er det fritt frem. — Fra «Snikseksualisering av kjærligheten», en artikkel av Per Arne Dahl, prest i Trefoldighetskirken, Oslo, Aftenposten søndag 29. mars 2009, kulturseksjonen side 18.
Noen mener til og med at det å nekte å gifte seg er et uttrykk for kjærlighet, fordi sann kjærlighet ikke trenger lover og løfter. Sann kjærlighet trenger ikke bevis. Denne slags tenkning er en rettferdiggjøring av individualismen.
Dagens unge er ofre for en generell frykt for å inngå forpliktende forhold. Denne oppfatningen kommer fra en villedende kultur der kjærlighet defineres som uimotståelig lidenskap. Lidenskap er aldri blitt sett på som et ideal, og heller ikke som et sikkert fundament for ekteskapet. Før i tiden så man på lidenskap som dårskap. Sann gjensidig kjærlighet mellom mann og kvinne forutsetter den trygge ramme ekteskapet er ment å gi.
Konsumenten spør: Hva kan jeg få ut av dette, og hva er prisen? Kjærlighet er det motsatte av konsum. Kjærlighet er å gi seg selv til en annen. Frihet og forpliktelse er ikke fiender. Å elske er i frihet å gi avkall på frihet — ved å tjene, stille seg til disposisjon, beskytte, vise tilgivelse, tålmodighet, påta seg ansvar og avstå fra lokkende alternativer. Begjæret er selvopptatt; kjærligheten er opptatt av den annen. Derfor må man velge mellom begjær og kjærlighet. Kjærlighet er å satse alt på Den ene. Den som vil ha døren åpen for alle romantiske muligheter, får ikke vite hva kjærlighet er.
— Fra «Har begjæret fortrengt kjærligheten?», en artikkel av Jon Kvalbein i Aftenposten, morgenutgaven, del 2, side 2, mandag 23. mai 2005.
Vi mener for eksempel at det er grunn til å problematisere den økende sosiale aksept for samboerskap. Selv om det er forskjell på kortsiktige samboerforhold og mer varige forhold med sosiale rammer, mangler nettopp løftet om troskap. Å innlede samlivet med en offentlig markering tvinger fram et forpliktende valg. En periode hvor en er kjærester uten å leve sammen seksuelt, gir også unike muligheter til å utvikle andre sider ved forholdet og på denne måten positivt investere i et langt liv sammen.
— Fra «Samliv og nestekjærlighet», en kronikk av Knut Alfsvåg, professor i systematisk teologi ved Misjonshøgskolen, og Morten Dahle Andersen, teolog og markedskonsulent ved Høgskolen i Staffeldtsgate, Vårt Land mandag 28. november 2011, side 22-23. Alfsvåg har vært leder og Andersen sekretær for et samlivsetisk utvalg, nedsatt av åtte lutherske kirkesamfunn og organisasjoner.
[Kjærligheten du har til en partner] handler om å gi seg bort fysisk og mentalt, være den eneste for en annen. Kjærlighet er å gjøre plass for en likeverdig partner, og la partneren få vokse. Respekt, god kommunikasjon, vennskap og sex er viktige pilarer i et parforhold.
— Solveig Vennesland, sosionom og familieterapeut, fra en reportasje, «Kjærlighet — hva er nå det?», Aftenposten, morgenutgaven, tirsdag 3. april 2007, seksjon 1, side 16-17.
— Troskap, tillit og tilgivelse har liten eller ingen plass i populærkulturens typiske kjærlighetsfortellinger. Men det bibelske bildet inkluderer både vilje, følelse og kropp, og forener det romantiske med det realistiske. Det er det som gjør kjærlighetsforholdet mellom mann og kvinne så dyptgripende, sier høgskolelektoren. — Fra «Berusende følelser, sex og egoisme», en artikkel av Bård Kristian Bøe, der Margunn Serigstad Dahle, høgskolelektor på NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, intervjues, avisen Dagen tirsdag 13. august 2013, side 6-7.
Debatten rundt kjærlighet handler også om betydningen av frihet. Begrep som «seksuell frigjøring» eller «fri sex» stammer fra antagelsen om at kjærligheten er fri når en følger sine impulser. Men de som mener at «kjærligheten må være fri», forstår ikke at det finnes ingen frihet uten ansvar. For å vokse fritt, trenger kjærlighet å utvikle seg innenfor en riktig ramme, ekteskapet, og i omgivelser skapt av hengivenhet til hverandre.