Kristen frelse omfatter ikke ekteskapelig og seksuell kjærlighet

Et nytt og mer omfattende frelsesbegrep

Familieforbundet | Kristen frelse

Familieforbundet

Familieforbundet for verdensfredEt nytt og mer omfattende frelsesbegrep

 


6.1  Kristen frelse omfatter ikke ekteskapelig og seksuell kjærlighet



Jesus var bare i stand til å åpne veien som fører til en delvis frelse, som kun omfatter det åndelige, og som er uten direkte konsekvenser for ekteskapelig og seksuell kjærlighet.

Siden 1995 er 300 ledere i norske kirker og kristelige organisasjoner anklaget for seksuelle krenkelser. Bare i 30 av disse sakene har den anklagede benektet at det har forekommet seksualiserte handlinger.
    For første gang er omfanget av seksuelle krenkelsessaker i kristen sammenheng kartlagt. Else Kari Bjerva presenterer det nye materialet i en rapport om kirkens håndtering av seksuelle krenkelsesanklager mot sine ledere. [...]
    — Dette dokumenterer at seksuelle krenkelser er et alvorlig problem for kirker og kristne organisasjoner, og at det foregår i nær sagt alle kristne miljøer. [...]
    Materialet som hun nå legger fram, tar utgangspunkt i opplysninger fra de personalansvarlige i ni kirkesamfunn, tolv kristne organisasjoner og alle de elleve bispedømmene i Den norske kirke.
    — Fra «300 kristenledere sex-anklaget», en reportasje ved Jan Arild Holbek, Vårt Land, lørdag 19. desember 2009. side 14-15. 

Den katolske kirke i Irland, Europas mest katolske land, opplever et jordskjelv uten sidestykke. Rystelsene har nådd Vatikanet, som møter tragedien med iskald taushet.
    Saken handler i korthet om utbredt seksuelt misbruk av forsvarsløse barn i erkebispedømmet i Dublin fra 1974 og helt frem til 2005. 320 anklager rettet mot tilsammen 46 prester dokumenteres i en rapport som Irlands justisminister presenterte nylig. [...]
    For to år siden ble det kjent at erkebispedømmet i Los Angeles hadde betalt en milliarderstatning til 500 personer som sa at de var blitt misbrukt av katolske prester. [...]
    Det katolske erkebispedømmet i Boston betalte i 2003 frivillig 85 millioner dollar i erstatning til hundrevis av ofre for seksuelt misbruk, for — må vite — å unngå et pinlig rettsoppgjør. [....]
    I fjor besøkte pave Benedikt XVI Australia. Der var han tvunget til å be om unnskyldning for overgrep prester hadde begått mot barn.
    — Fra «Den katolske kirke ryster i grunnvollene», en kronikk av Kurt-Johnny Olsen, journalist, Aftenposten onsdag 9. desember 2009, kulturdelen side 2.    

En frelse som kun omfatter det åndelige, går ikke i arv fra generasjon til generasjon. Kristen dåp er et godt eksempel på dette. Mange tror at dåpen løsriver dem fra Adam og Evas falne arvelinje og samtidig innpoder dem i Kristi arvelinje. Likevel må hver eneste generasjon la seg døpe. På grunn av korsfestelsen måtte kristendommen likeledes gi avkall på Guds rike her på jorden og ta til takke med et løfte om en evig lykke i livet etter døden, i et rike som ikke er av denne verden.

I klassikeren «A World of their own making» [1996] påpeker professor John Gillis at før reformasjonen var den hellige tilstanden ikke ektestanden, men livslang kyskhet. Det var ingen gifte helgener i middelalderkirken. Gudelige familier i denne verden besto ikke av menn og kvinner forent med det dyriske ekteskapets bånd, men av hellige ordener hvis medlemmer var Kristi brødre eller bruder. I likhet med de fleste monoteistiske religioner [...] satte kristendommen ikke hjemmet høyt. Den kristnes sanne hjem tilhørte et annet rike, og inntil han nådde det, gjennom døden, var han en landflyktig fra Guds familie.
    — Fra en kronikk av George Monbiot, britisk journalist og fast skribent i avisa The Guardian, Klassekampen fredag 8. juni 2012, side 3.

Veiledet av Jesu levende ånd har kristendommen likevel gjort familien til sentrum av sitt samfunnsideal. Sammen med andre religioner er de kristne kirker i dag involvert i kampen for å forsvare familieverdiene, selv om de ikke har den nødvendige åndelige kraft til fullt ut å manifestere det idealet som en sann familie utgjør. På samme måte som en profet som forutsier fremtidige begivenheter, har kristendommen gitt oss et løfte og håp, men ikke den konkrete oppfyllelse av disse.



Se videoen «Religion er veien; hva er målet?»     Se videoen «Gjenfødelse»




  1. Kjærlighet, en kunst vi vet altfor lite om
    1. Er vi nødt til å velge mellom lidenskap og trofasthet?
    2. De kulturelle omgivelsers negative innstilling til familien
    3. Forelskelse og tiltrekning til det motsatte kjønn
  2. Kjærlighetens åndelige dimensjon
    1. Religion og ekteskapelig og seksuell kjærlighet
    2. Evigheten uten ekteskapelig kjærlighet blir langt fra optimalt
    3. Menneskets åndelige søken vs. menneskets søken etter en livspartner
  3. Kjærlighetens destruktive side
  1. Løsningen: Guds evige familieideal
    1. En videreutvikling av religion
    2. En sann familie - et åndelig sentrum der Gud kan være til stede
    3. Barnets behov for sanne foreldre
  2. Hvordan falsk kjærlighet ødela idealet
    1. Seksuell kjærlighet - konstruktiv eller destruktiv
    2. Det ødelagte idealet
  3. Historiske forsøk på å realisere idealet som sanne foreldre utgjør
    1. Kristen frelse omfatter ikke ekteskapelig og seksuell kjærlighet
  4. Lammets bryllup - begynnelsen på en ny tidsalder for ekteskapet